Francesc
Puigpelat (Balaguer, 1959) periodista col.laborador en diverses publicacions
catalanes, ja havia publicat, entre altres llibres, una preciosa narració
de sociolingüística ficció, La fletxa dor
(Empúries,1995) on es presenta un futur en què totes les
llengües de la Terra han deixat de parlar-se i hi ha una única
llengua dominant, lOmega; i Apocalipsi blanc (Premi
Josep Pla 1999) situada en un futur pròxim, una novel.la inspirada
en el film Apocalypse Now de F.Ford Coppola i El cor
de la tenebra de Joseph Conrad.
A La
màquina de les ànimes mostra lenorme capacitat
descriptor de ficció enemic dels tòpics i de la literatura
fàcil o previsible i torna a endinsar-se en la ciència-ficció
intel.ligent ja que parteix de la construccció duna màquina
que possibilita la transmigració dànimes dun
cos humà dins un altre cos mitjançant les noves tecnologies
informàtiques. Es tracta del tema del viatge al.lucinant a través
de les ments dels altres, però traslladant-hi no tota la ment sinó
només una part petita, lànima del subjecte en qüestió
i sense esborrar les dades guardades en el cervell del subjecte receptor.
El tema que tracta Puigpelat ja havia estat treballat per Greg Egan a
Ciudad Permutación (1995), on també apareix
el tema de la immortalitat humana gràcies a la intel.ligència
artificial que possibilita que es pugui recarregar la ment humana en un
sistema informàtic.Però Puipelat es mostra especialment
interessat en el tema de lhome a-biogràfic o pre-biogràfic,
sense història ni records Malgrat ser una obra que parteix dun
presupòsit dobra de CF perfectament canònica, segons
el meu parer, lautor no té una clara voluntat dautor
de CF ja que prefereix no aprofundir ni en els aspectes tecnicocientífics
del tema que enceta ni en les possibilitats o conseqüències
socioculturals que un invent daquelles característiques obriria
a la humanitat. Per contra, insisteix molt en els aspectes filosòfics
o ètics de temes colaterals, i en els arguments dintriga,
reencarnació, espionatge internacional, geopolítica, història
de Sitges, acció cinematogràfica, llibres de viatges i amors
impossibles tipus Romeu-Julieta. Tanmateix, utilitza moltes referències
del món del cinema de CF, com ara Desafiament totalo
Màtrix. Una de les millors obres originals de CF catalana
dels darrers anys.
Jordi
Solé i Camardons.
|