Aquest
lleidatà amb pinta de llenyataire canadenc va aparcar el periodisme
per fer en literatura alguna cosa diferent. 'Apocalipsi blanc', el títol
amb què ha guanyat el Pla, és una recreació d''Apocalypse
now' que presta tanta atenció als elements novel.lescos com als
filosòfics.
- Núria
Navarro: Per què va abandonar el periodisme militant?
- Francesc
Puigpelat: Em vaig cremar. Estic d'acord amb Pla en el fet que el periodisme
és una bona escola, sempre que es deixi a temps.
- N.N.:
I es va posar a escriure.
- F.P.:
Sí. Per mi la novel.la ha de ser un equilibri entre la quotidianitat
i el món novel.lesc. Hi ha pocs escriptors que tinguin clara la
idea d'explicar alguna cosa impactant, exòtica, original
- N.N.:
Vostè la té clara.
- F.P.:
Jo intento subvertir la novel.la de gènere. I sóc conscient
que estic fent alguna cosa diferent respecte del que es fa en literatura
catalana, castellana i, fins i tot, diria que europea, però no
trobava un editor que em comprengués.
- N.N.:
Diferent en quin sentit?
- F.P.:
Dono molta importància als fets novel.lescos.
- N.N.:
S'oblida d'Arturo Pérez-Reverte.
- F.P.:
Pérez-Reverte sí que ha intentat dignificar la novel.la
davant d'aquesta pila d'intel.lectuals que es miren el melic.
- N.N.:
I el boom de la novel.la històrica?
- F.P.:
Escriu novel.la històrica la persona que no té arguments.
Jo en podria escriure un munt. A més a més, a qui li importa
la vida de Ramsès II?
- N.N.:
Expliqui la seva novel.la.
- F.P.:
La UE envia l'any 2010 una expedició al Marroc, on s'està
estenent una secta satànica i caníbal.
- N.N.:
Quina gràcia té?
- F.P.:
Es una novel.la en què hi ha molta acció, violència
i morts, però a la vegada és profundament filosòfica.
Es una novel.la sobre el mal.
- N.N.:
Es el punt de contacte amb 'Apocalypse now' ?
- F.P.:
Sí. El Kurtz de Coppola és en la meva obra un santó
anomenat Khaled, una mena de superhome de Nietzsche que viu a les fonts
del riu Dra'a.
- N.N.:
Hi ha altres referències filosòfiques?
- F.P.:
Cada capítol té un epígraf. Hi ha frases de Sade,
l'Alcorà, el 'Faust' de Goethe, 'Les 1000 i una nits', Conrad i
'L'Evangeli segons sant Mateu'. Si es fa un mix, en surt la novel.la.
- N.N.:
Es un escèptic?
- F.P.:
No. Estic en contra de la ideologia del políticament correcte.
Es una de les estafes més grans de la història. La novel.la,
a aquest nivell, és absolutament provocadora.
- N.N.:
Una curiositat: per què és blanc el seu apocalipsi?
- F.P.:
D'alguna manera és el viatge a la llum. També hi ha l'empremta
de 'Tintín al Tibet', que va escriure Hergé en un moment
depressiu en què va tenir somnis blancs.
©
09/01/99 EL PERIÓDICO. Tots els drets reservats.
|