SOCIETAT CATALANA DE CIÈNCIA-FICCIÓ I FANTASIA

Comença la processó: Fantasmes, vampirs, humans artificials, gent del futur i extraterrestres de ficció. Per Jordi Solé i Camardons.

Hi ha un fil roig literari i d'actitud davant la realitat que uneix la novel.la gòtica i el modern conte de terror que neixen als segles XVIII i XIX, la Ghost Story, el neogòtic, el món de terror psicològic de Poe i els seus seguidors, Kafka, el modernisme més especulatiu, el món inèdit i el calaix de sastre anomenat ciència-ficció. No incloc en aquest conjunt de tendències literàries el "Fantàstic" de les obres de Fantasia heroica, de fades, màgia i bruixeria que inventa móns exitosos com els de Tolkien; no l'inclouré entre les obres estudiades en aquest escrit perquè el Fantàstic és ben diferent tan del Meravellós més acostat a la raó o a l'especulació científica de la Ciència-ficció d'una banda, com del Meravellós fantàstic del Vampirisme o de l'Estrany fantàstic dels moderns contes de terror que van donar inici a tot aquell món centrat en l'especulació literària i que hom anomena "literatura Fantàstica" però que potser també podríem anomenar "literatura especulativocèntrica", i en què els protagonistes i el paisatge de la literatura especulativa acostumen a ser la gent dels nostres dies o de vegades d'un futur proper o d'una altra dimensió en un món com el que vivim o com el que hem viscut, però on sempre hi ha un element argumental central que trenca amb el realisme estricte però també amb la màgia de la Fantasia heroica, i justament aquest element que no és real ni màgic li dóna vida: la veritat oculta de Pere Calders, l'escarbat de Poe o la salamandra de Mercè Rodoreda en podrien ser exemples. Ningú es pregunta si aquelles situacions inèdites o si aquells animals són científicament possibles i ningú els justifica per una possible inclusió dins un món fantàstic d'anells màgics i espases embruixades. Simplement existeixen dins el món real de la ficció, de la literatura.
En la literatura especulativa es produeix un pacte entre lector i escriptor en base a la plausibilitat del relat o en l'acceptació d'allò meravellós, estrany o inèdit però sempre proper per l'estètica, l'entorn o les ideologies o mentalitats que envolten la narració. El món del planeta dels simis és científicament impossible però és rigorosament plausible o si més no pròxim en l'àmbit de les idees o mentalitats i metàfores que expliquen el nostre món actual.
Encara que és un error considerar que la literatura fantàstica i especulativa és una literatura de joves (com diu V.Martínez-Gil, 2004), justament els elements emotius, meravellosos i transgressors d'aquesta literatura sovint atrauen especialment els nens i els joves adolescents. Les obres que tenen en la por l'element central agraden als primers lectors que justament han entrat al bateig de la ficció a través de les històries o contes fantàstics.
En aquest article volem fornir al lector d'elements que ajudin a aprofundir o a treballar didàcticament la narració i el cinema fantàstic especialment a 4t d'ESO i 1er de batxillerat (sempre que l'horari i la flexibilitat dels nostres centres d'ensenyament ens ho permeti). I ho farem centrant-nos en aquests cinc tipus d'éssers de la nostra fantàstica processó: els fantasmes, els vampirs, els humans artificials (robots o humanoides biològics), la gent d'un futur (im)possible (transhumans o posthumans) i els extraterrestres més acostats a la manera de ser de les persones humanes. Per tant, en queden exclosos tant els nans, follets, elfs, la goja o dona d'aigua, la fada o els gegants de la Màgia, com els monstres alienígenes amb els quals no ens podem comunicar.

El cinema i la narrativa de por o especulativa a les aules

Si el que pretenem és desvetllar els hàbits de lectura dels alumnes haurem de tenir present que els joves adolescents tenen una tendència innata a gaudir del conte de terror. Fora bo que de bon principi i a partir de la lectura i el comentari d'un conte es mirés de concretar mínimament el marc literari conceptual en què s'inseriran les lectures i els films que hom vol treballar. Hi ha diverses opcions: (1) Delimitar únicament les coincidències o divergències entre literatura Fantàstica i Ciència-Ficció. (2) Acceptar la proposta de T.Todorov, segons la qual hi ha un nucli central que anomena "Efecte Fantàstic" a partir del qual en un extrem trobem (I) L'Estrany que cerca una explicació racional i que dóna lloc a l'Estrany Pur del relat Policiac i a l'Estrany Fantàstic dels moderns contes de Terror, fantasmes, estranyes percepcions o els successos insòlits i (II) el Meravellós, que implica una acceptació del lector del Sobrenatural i on s'inclouen temes tan absolutament diferents com allò que podem incloure dins el Meravellós científic de la CF més científicocèntrica i el Meravellós Pur que inclouria temes com els contes de fades o el món màgic de la Fantasia heroica (que ja hem dit que excloem de la nostra proposta) i el Meravellós Fantàstic del vampirisme (nosaltres també hi afegiríem la vessant més especulativa de la Ciència-Ficció centrada en temes més acostats a les ciències socials). (3) Adaptar l'esquema de Todorov -com farem en aquest article- en cinc centres d'interès bàsics: (I) El conte de Terror amb els Fantasmes com a protagonistes (II) El Món del Vampirisme. (III) La CF d'anticipació que ens parla de gent del futur amb poders especials, posthumans o mutants o que viuen síndromes o situacions especials que els fan evolucionar (IV) Els éssers biològics, clons o humans artificials, els androides i robots de la Intel.ligència artificial. (V) els Extraterrestres més "humans".

Entre el gòtic i la Ghost Story

La nostra processó d'éssers de ficció comença a la fi del segle XVIII amb l'aparició a Anglaterra de la novel.la gòtica pre-romàntica situada en el marc de terrorífics castells medievals, amb els personatges dels monjos i els cavallers esdevinguts fantasmes que enllacen amb la tradició del nostre Comte Arnau que esdevingué un conte fantàstic el 1858 de la mà de Víctor Balaguer en l'inici de la Renaixença (un autor de ciència-ficció i especialista ufòleg com Antoni Ribera en va fer una interpretació teatral el 1951). Explicar o fer alguna lectura de la llegenda d'Arnau comparant-ho amb les altres ànimes en pena dels castells anglesos és una primera possibilitat. Proposem treballar temes com la por (reflexionar sobre quines coses fan por als joves; diferenciar entre la por dels personatges i la por del lector; cercar els elements literaris que creen una atmosfera de por...) a través de lectures com "La por" o "Ell?" (1883) de Guy de Maupassant, "La cambra entapissada" (1830), o la paròdia d'"El fantasma de Canterville" perquè mostra la liquidació del tòpic literari amb tots els castells, cadenes, sorolls i taques de sang que ja no espanten les noves generacions; "Harry" de Rosemary Timperley i "El fantasma d'una sola mà" de J.Sheridan Le Fanyu, com a exemples de l'aparició de la Ghost Story. Es pot treballar amb els alumnes la descripció i la construcció teòrica i/o creativa de fantasmes, les diferències entre els fantasmes gòtics i els de la Ghost o els moderníssims fantasmes cinematogràfics d'"El sisè sentit" de M.Night Shyamalan o "Los otros", les diferències entre el terror centrípet (fruit d'un fenomen extern al personatge) o centrífug (conseqüència de pors internes del personatge). Les diferències entre el terror cregut de la superstició i el terror gaudit del conte de por racional fruit justament de l'escepticisme. La presència dels elements del Romanticisme o del Realisme, de les idees filosòfiques, de les actituds ara més optimistes adès més pessimistes que hi són presents, etc.
Hi ha diversos contes de Poe que agradaran els joves i que il.lustren l'estrany Fantàstic amb explicacions ara més sobrenaturals ara més racionals. Disposem també sobre el tema dels fantasmes catalans "La vetlla dels morts" (1897) de Joaquim Ruyra o "El carro dels morts" o "La meva mort" (1915) de Joan Santamaria, i podríem incloure-hi relats meravellosos com "La salamandra" (1967) de Rodoreda, "La nau dels bojos" (2001) d'Albert Sànchez Pinyol, l'autor de l'exitosa "La pell freda" que també podria formar part de les lectures recomanades.I altres estranyes percepcions catalanes com "La ratlla i el desig", entre molts altres contes de Pere Calders.

Vampirisme i realisme

Dels fantasmes al Vampirisme només hi ha un pas atès que tots són morts vivents i obres com "Dràcula" o "Carmilla" (1872) no haurien de ser menystingudes a les aules. Es poden treballar les relacions que s'estableixen entre influències literàries, superstició popular, tractats de vampirisme, llegenda oral i l'existència de societats secretes com The Golden Dawn (1887) en l'aparició de la figura de Dràcula una de les icones (al costat de Frankenstein o la robot Maria de "Metròpolis", fruit de tres obres especulativocèntriques) més representatives i universals del segle XX. Proposem estudiar fins a quin punt justament el Realisme de l'obra de Stocker dóna sentit i força a la literatura més especulativa. Recomanem les propostes didàctiques que ofereix M.Subirana en els seus cursos de literatura fantàstica; l'antologia d'Olcina (2003) ens ofereix una útil introducció al tema i un conjunt de contes des de Goethe i Polidori a Stocker o el nostre Joaquim Ruyra -"La xucladora" (1903)-. En aquest tema són claus la comparació entre les lectures que esculli el professor i la selecció dels diversos films des de Nosferatu (1922) de F.W.Murnau a Dràcula de Ford Coppola. Si havíem proposat la construcció d'un fantasma ara proposem el retrat d'un vampir, les tècniques literàries realistes presents (carta, retall de diari, informes mèdics), el relat d'aventures i la novel.la de cavalleries, la presència d'elements de la novel.la victoriana, la moral sobre el bé i el mal i el debat sobre els diversos elements que el fan possible: el mirall que no en reflecteix la imatge, l'estaca, la tomba, la licantropia, els efectes de la llum del dia, la sang, els cercles de flames, les ombres, la sexualitat, etc.

Arrenca la ciència-ficció amb humans artificials i biològics

Podríem partir de la definició que Brian Aldiss fa de la CF com a "l'art d'allò que pot ser possible en un futur" en contraposició a la Fantasia que "té a veure amb tot el que és impossible". En tot cas, a la definició d'Aldiss només hi afegiria: "...en un futur, en un altra època, en un món paral.lel, o en un altre món". Segons aquesta definició, serien éssers impossibles (mentre no es demostri el contrari) els fantasmes i els vampirs, mentre que podrien ser possibles alguns humans artificials, els clons, els robots, els ciborgs, els mutants o posthumans i els extraterrestres. A l'aula es podria treballar el grau d'(im)possibilitat de cadascun dels personatges: des de la impossibilitat de crear vida a través de cadàvers i electricitat, a les possibilitats de la manipulació genètica o la realitat actual dels robots.
De la mateixa manera que la Ghost Story va representar l'intent de cercar una explicació racional al tema dels fantasmes basant-se en la filosofia o la psicologia; el naixement del conte materialista de terror d'autors com H.P.Lovecraft -proposem fragments de Herbert West.Reanimator - donarà lloc a la ciència-ficció de terror però amb el fonamental referent i precursor Frankenstein (1818) de Mary Shelley. El conte materialista de por neix de les pors generades per la I Guerra Mundial i de la crisi del racionalisme oficial que donarà lloc a les avantguardes. De fet, el mateix Aldiss ha proposat que la CF s'hauria d'haver anomenat Literatura Surrealista tot desvinculant-se de l'excessiva restricció que comporta el mot "ciència" del seu nom. En tot cas, les noves pors de la guerra i la destrucció faran aparèixer el fantasma del cataclisme i l'aparició del que Lovecraft bateja com a "terror còsmic". Sorgiran nous temes, noves hipòtesis científiques com la genètica i la clonació humana present a "Un món feliç" (1932) d'Huxley però també en "Homes artificials" (1912) de Frederic Pujulà i Vallès, primera obra catalana de CF i que algun dia hauria de passar a ser lectura obligatòria de batxillerat i tractada com cal en els curriculums universitaris. Es tracta d'un altre dels personatges de la nostra processó: l'humà artificial producte de la manipulació genètica amb la intenció de crear una societat nova amb posthumans alliberats de les maldats i ignoràncies atàviques. Per tant, el retrat d'aquest nou home s'hauria d'afegir al dels fantasmes i vampirs i comparar-lo amb el monstre de Frankenstein i amb els diversos clons -gammes, deltes, alfes i epsilons- d'Huxley a través de les lectures de fragments de les tres obres. També seria útil comparar els retrats dels humans artificials amb els dels seus creadors, tot sovint savis bojos que complementen la figura de l'ésser inventat. Dos films clau: Els nens del Brasil (1978) de F.J.Shaffener i Gattaca (1997) d'A.Niccol.
Un altre grup de personatges serien els mutants humans, representants d'una nova espècie de posthumans que mostraria un pas més en l'evolució de l'espècie: "Juan Raro" (1934) d'Olaf Stapledon; l'homo technicus d'"El dia dels mutants" (1992) d'Antoni Ribera o els sesosos de "La síndrome dels estranys sons" (2003). O fins i tot els experiments o accidents que donaran lloc a "L'home invisible" (1897) de H.G.Wells, el Mister Hyde (1886) de R.L.Stevenson, o "La mosca" (1962) de G.Langlaan. Amb tot els seus films corresponents. El conte sobre els regressius de Pedrolo també pot servir de contrapunt comparatiu. Un cas a part ja que combina el tema del vampirisme amb el del cataclisme i la posthumanitat és "Sóc llegenda" (1954) de R.Matheson, novel.la que es podria comparar amb l'adaptació cinematogràfica "El último hombre...vivo" (1971) i estudiar el grau de manipulació ideològica que pot patir una obra. Per qüestions d'espai no inclourem el tema dels superhumans o superherois amb facultats extrasensorials.

Robots i extraterrestres

Descartats els monstres alienígenes com els de la sèrie de films "Alien" que ens serveixen per distingir-los dels extraterrestres amb característiques més acostades als humans i que sovint són metàfores d'aquests, ens trobarem amb una multiplicitat de retrats, però hauríem de distingir també entre els extraterrestres èticament més malèvols com els marcians de "La guerra dels mons" (1898) de Wells, "Mecanoscrit del segon origen" (1974) de Pedrolo, "El dia dels trífids" (1951) de J.Wyndham o els films "La guerra de los mundos" (1953), "La invasió dels ultracossos" (1978) de P.Kaufman, que mostren la dèria invasora dels mateixos humans, fins als èticament més evolucionats com el "Urn de Djln" (dins Trajecte final) de Pedrolo o el mestre Yoda d'El Imperi contraataca o Starman (1984). O els extraterrestres per triar i remenar dels llibres de Montserrat Galícia ("L'habitació de la Bàrbara", 2004) de la filosòfica "Hacedor de estrellas" (1937) d'O.Stapledon o la sociolingüística "Els llenguatges de Pao" (1958) de J.Vance. La xenobiologia -un antídot contra la xenofòbia- ens ajudarà a dibuixar les característiques i les històries dels nostres extraterrestres d'aula.
Podríem establir una mena d'evolució que aniria dels fantasmes i vampirs com a humans incomplets o maleïts fins als humans biològics, els robots mecànics, els cíborgs mig biològics i mig mecànics, els posthumans més evolucionats i els extraterrestres. De fet, sovint en aquests personatges sembla endevinar-s'hi un afany dels autors per anar més enllà de les insuficiències humanes. Algun autor defensa fins i tot que els humans només formem part d'un immens pla evolutiu que faria possible l'aparició de la Intel.ligència Artificial, darrer esglaó abans de la construcció d'humans artificials perfectes. D'altra banda cal fer notar que el tema dels robots té precedents amb els autòmats i el mite hebreu del Golem.
Sense oblidar les necessàries referències a Karel Capek, l'inventor del nom (1920); "Jo, Robot" o el conte "L'home bicentenari" (i el film de 1999) d'Asimov podria ser una bona introducció al tema dels robots i les lleis de la robòtica que els fan possibles. També recomanem "Encontre amb Rama" (1973) de Clarke i els films "Blade Runner", que pot comparar-se amb la novel.la de P.K.Dick (1964), "Màtrix" (1999), "AI"(2001) de Spielberg i el clàssic "Ultimàtum a la Terra" (1951) de R.Wise, amb l'interessant discurs final de l'extraterrestre protagonista ressuscitat pel robot Gort. No han perdut interès els robots catalans de "Barcelona 2080" (1989) de Víctor Mora. Els androides tanquen la processó.
Jordi Solé i Camardons

Llibres recomanats

Terror i vampirisme:

Guy de Maupassant, Contes de bogeria i obsessió, Llibres del Mall, 1985.
Roald Dahl, El llibre dels fantasmes, Barcelona: Columna, 1998.
Emili Olcina, Antologia de narrativa fantàstica catalana, Laertes, 1998
Emili Olcina, El llit sota la tomba. Antologia de la narrativa de vampirs, Laertes, 2003.
Edgar Allan Poe, Contes 1, presentació de Joan Solé, Columna, 2002.
J.Sheridan Le Fanu, Carmilla, Laertes, 1984.
Bram Stocker, Dràcula, Laertes.

Ciència-ficció:

Mary W.Shelley, Frankenstein, Barcanova.
DD.AA. Temps al temps.Antologia de contes de ciència-ficció. A cura d'A.Munné-Jordà, La magrana.
DD.AA. Futurs imperfectes. A cura d'A.Munné-Jordà, ed.62, 1997.
Frederic Pujulà i Vallès, Homes artificials, 1912. Pleniluni.
Manuel de Pedrolo, Trajecte final, Barcanova, 1975.
Jordi Solé i Camardons. Les paraules del futur. Llengües i comunicació en la ciència-ficció, ed.3i4,
Víctor Martínez-Gil, Els altres mons de la literatura catalana. Una antologia de narrativa fantàstica i especulativa. Club del Llibre/Galàxia Gutenberg (en premsa, 2004)

Tornar