SOCIETAT CATALANA DE CIÈNCIA-FICCIÓ I FANTASIA

El camí dels herois. Article d'Oleguer Sarsanedas.

Christopher Vogler, autor de 'The Writer's Journey' (el llibre de capçalera de nou de cada deu guionistes de cinema i televisió), treballa a Hollywood, on fa de consultor creatiu per a estudis i productores, avaluant històries i fent propostes per millorar-les.

Segons confessa, els seus referents intel·lectuals són l'antropòleg Joseph Campbell i el psiquiatre Carl Jung, als quals deu el concepte del camí dels herois, clau explicativa de pas universal; és a dir, d'allò que funciona per a qualsevol persona de qualsevol cultura. La clau del secret, segons ell, de l'èxit planetari d''ET' o de 'La guerra de les galàxies', per exemple.

Diu Vogler: "Una història és en realitat un model o una comparança, una metàfora. L'acte fonamental que es produeix entre el narrador i el públic és un acte de comparació: ell proposa una metàfora i cadascun de nosaltres, en rebre-la, comparem la nostra vida amb la dels personatges de la història"

Per exemple: el públic infantil-juvenil de 'The Cosby Show' es compara amb els personatges d'una família idealitzada. Vol saber exactament com s'han de portar els jerseis, com s'ha de negociar amb els pares el permís per anar amb moto o com cal comportar-se en el cas d'una cita: tot plegat, informació absolutament vital per a centenars de milers de joves, en un temps en què les famílies no disfuncionals són gairebé una curiositat sociològica i existeix, per tant, una gran curiositat i interès (també per part dels pares) a contemplar les evolucions de les famílies (perfectes) de les sèries de televisió i comparar aquest ideal amb la realitat.

"Hi ha molta gent al món -diu Vogler- que mesura les seves prestacions i el seu comportament amb els de personatges de ficció, o que viu la seva vida segons una pel·lícula o una sèrie, de tal manera que les històries esdevenen, de fet, metàfores de la seva vida".

Perquè, desenganyem-nos: vivim en un món força neuròtic en què tothom, qui més qui menys, està traumatitzat per les pressions de tot plegat. I això, no és pas nou: els grecs es van inventar el teatre precisament per atendre les pressions de viure en societat i purgar les emocions del públic. L'art dramàtic era, a l'origen, un mitjà per exterioritzar la processó i que no anés per dins. Tenia una funció taumatúrgica.

I ara, "quan es creen històries que toquen realment el públic, que aconsegueixen d'arribar a la gent -explica Vogler- d'alguna manera contribueixen a curar-nos a tots una mica. Són les històries que descriuen la manera com la gent supera els canvis i aprèn coses. És a dir: les històries que es basen en uns arquetips universals, intel·ligibles i reconeixibles arreu com a propis, independentment de les particularitats culturals que, segons com, sembla que ens separen".

Per entendre'ns: són aquelles històries que comencen en un univers ben conegut i, per tant, còmode per als personatges; que després solen empènyer aquests personatges a precipitar-se a un món desconegut, ple de situacions a què no estan acostumats; i que al final, com a premi al seu coratge, els tornen a la comoditat del seu món original.

Dit d'una manera, el camí dels herois arrenca sempre amb una separació: "La nostra vida comença en el si de la unitat familiar. L'infant està lligat a la mare amb el cordó umbilical, però cal que es produeixi la separació. Cal que els joves s'allunyin de la família per poder expressar-se ells mateixos com a individus. Cal negar-se comoditats i costums per esdevenir un mateix. Cal tirar-se de cap, saltar, entrar a una dimensió desconeguda i comprometre-s'hi. És l'estadi que Campbell anomena de descens, quan els herois es capbussen a un submón (el món del subconscient) en què hauran d'afrontar les seves pors. És a dir: d'una manera o d'una altra, la seva pròpia mort".

El mecanisme d'aquesta idea és el del mite de la mort i la renaixença: "Totes les històries -diu Vogler- fins i tot les més simples, estúpides o frívoles, són al capdavall metàfores de la mort i la renaixença. La vida és així: per créixer, cal morir. S'ha de dissoldre la vella personalitat perquè sorgeixi la nova. I això constantment: cada dia, cada nit, cada estació, cada any. Som part d'un cicle que es va repetint".

Però bé: després d'arribar a tocar fons i experimentar la foscor, quan tot sembla indicar que el personatge principal morirà, o que la missió fracassarà, o que l'amor sucumbirà, aleshores, precisament aleshores, arriba el punt d'inflexió. "Com en l'esport, al públic li agraden els partits en els quals hi ha un moment en què sembla que els nostres no se'n sortiran, que ho tenen tot en contra i, aleshores, es produeix la recuperació: el rebot de l'heroi que treu forces d'on semblava que ja no en quedaven. És això el que fa que el partit sigui un gran partit".

Després d'afrontar la mort (físicament o metafòricament), la fase següent és la del començament de la nova vida. Ara toca aprendre a viure: el que Campbell anomena iniciació, que és una mena de tornar a començar.

I quan ja sembla que tot anava bé, arriba la fase del retorn: perquè de la mateixa manera que no es pot baixar al submón i adormir-s'hi (morir), sinó que cal tornar a aquest món i renéixer, un cop aquí tampoc no es pot oblidar què ha passat, sinó que cal integrar-ho com a ensenyament vital. Altrament seria com tenir somnis i no recordar-los: malbaratar experiència. El subconscient ha de tornar a aflorar per incorporar-se a la vida de cada dia.

Més explícit o més implícit, el camí dels herois sempre és aquest. I és aquest camí que fa que les històries tinguin un significat universal. És aquest camí que fa que hi hagi llibres que es rellegeixen, o pel·lícules que es veuen una vegada i una altra, i històries que ens queden clavades a la imaginació.

Aquest article ha sigut extret del diari AVUI.
© 24/12/98 AVUI. Tots els drets reservats.

Tornar