oct. 6, 2024 0 Comments in General, Notícies, Ter-Cat

Crònica d’una jornada tertuliana a Tàrrega

És ben d’hora, poca estona després de les 10:00 del matí, quan ens reunim en el punt de trobada i fem els primers cafès, tes o xocolates, de la 62a Ter-Cat de Tàrrega. Ens saludem mentre ens traiem les lleganyes dels ulls. Això ja ha començat! Ja som de ple dins la 62a Ter-Cat… a Tàrrega.

Quan som una vintena llarga, i a l’hora concertada, iniciem amb la Marina, la guia que ens acompanyarà a la Ruta Pedrolo pels carrers de Tàrrega. Ciutat d’infantesa i joventut de l’escriptor més censurat i bandejat del seu temps. La colla de la SCCFF ocupa els carrers…

I ves per on (cosa impensada, tanmateix, internament per tots volguda), ens hem topat amb l’Adelais de Pedrolo! 😄 Ens hem apropat també a la casa del Pedrolo, però no hem pogut entrar perquè actualment està en vies de restauració i catalogació dels més de 3500 llibres de la biblioteca de l’autor. Haurem de tornar a Tàrrega!

Entre explicacions i preguntes a la guia, hem allargat el passeig pels carrers, i gairebé sonant la botzina de l’hora de dinar, arribem al restaurant “Tastimomolt”. Ja som a l’acte principal de la 62a Ter-Cat. El Ferran, que arriba de Terrassa on tenia un matí de signatures, ens espera assegut tot fent un vermut.

Bon profit!

En una sala per a nosaltres sols, hem xerrat i menjat en un ambient de tertúlia ben engrescat. Acabat l’àpat agafem els vehicles per arribar-nos fins al Museu Cal-Trepat, on ens espera l’Eli. Diu la Marga que s’hi pot anar a peu, que la ciutat és petita, així i tot, com queda als afores, ella ens aconsella agafar el cotxe, i així, en acabar, podrem tornar a casa sense cap altre passeig, que al matí ja hem fet prou cames.

Amb l’increïble escenari ofert per la fàbrica-museu de Cal Trepat, a Tàrrega, passem a les presentacions de la 62a Ter-Cat.

Comencen el Ferran i la Marga que ens parlen dels secrets (explicables i sense espòilers) del viatge de l’antiheroïna Gesta en la novel·la de fantasia màgica i mitològica escrita per l’homefosc; “El Laberint de Noctiluca”, última novetat d’Edicions SECC i l’univers Goblin del Concili Fetiller. Continuem amb l’edició Òmnibus d’Horror Foll dels Càlifa Àcrata i Hermètica Catalanesca, un recull d’obres anteriors ja editades, però amb l’afegit de tres relats nous i una novel·leta, tot inèdit. L’Albert Kadmon de Pathosformel també ens fa un resum de l’estat de l’splatterpunk català i les complicacions per publicar-lo amb el nom original de l’autor, i d’aquí aquests noms tan originals. Després, els il·lustradors Mixi i el Joan Saló ens parlen del còmic “Capità Alkarràs”, i el motiu de publicar-lo en català, malgrat que tothom li diu que si ho fa en una altra llengua, arribarà a més gent. El Capità Alkarràs és també un antiheroi, aquest de les nostrades Terres de Ponent. Còmic editat per Bronca.

Tot seguit, els tres autors presents fan una sessió de signatures i fotografies, que donarà per finalitzada l’acte de les presentacions d’aquesta TerCat de Tàrrega.

I no marxem fins que l’Eli ens fa una visita curta, però exhaustiva, per l’exterior i per dins de la nau central de la fàbrica, i ens explica detalls i secrets d’una empresa que va ser pionera i capdavantera en la industrialització del camp, a Catalunya i la resta de la península, durant el segle passat.

Quan el sol va de baixada, deixem Tàrrega enrere.

Gran dia a la 62a Ter-Cat. Al matí, la ruta Pedrolo a càrrec de la Marina. A la tarda, visita guiada a cal Trepat a càrrec de l’Eli. Un museu que podria inspirar al terror en català a molts escriptors! Ambdues unes guies estupendes! Gràcies!!!

I gràcies a la Marga, que ens ha organitzat aquesta genial TerCat a la capital de l’Urgell! 😄

Aquesta crònica ha sigut un empelt dels comentaris penjats a la xarxa X en el perfil de la @sc2f2, amb algun extra dels assistents i allò que ha pogut viure del dinar en endavant qui signa. Us esperem a la propera Ter-Cat, la 63a. I que si no hi ha novetats o extres afegits, serà al novembre a Granollers, i després del Festival 42 de Barcelona.

Fins aviat!

La galeria d’imatges pot ser ampliada, però de moment tenim les fotos de la Xesca i de l’Eloi, i potser alguna de la Marga i de l’Alícia. Si voleu enviar imatges, podeu penjar-les al grup de Telegram, i les afegirem a la galeria de la notícia.